söndag 22 juni 2008

Jaded - Kalmarsundspokalen

Hästen som skulle vinna Elitloppet och inte ens fick vara med. Nu har Jaded visat sin storhet.I Kalmarsundspokalen krossade han motståndet den tunga vägen.- Det är jäkligt skönt att visa att jag inte var ute och cyklade, säger Stefan Hultman.
Precis som i Ego Boys Minne på Rättvik för tre veckor sedan gjorde Jaded slarvsylta av sina gulddivisionskonkurrenter. Den här gången brydde sig inte ens Örjan Kihlström om att söka position från sitt bakspår. Han satte fart i tredjespår direkt. - Jag hade väl inte bestämt mig för den taktiken på förhand, men visste att det var en möjlighet. Hästen gillar att gå i hårt tempo hela vägen så jag ville inte hamna för långt bak, förklarade Kihlström som var sällsynt generös med superlativen om sexåringen.- Det är verkligen en fantastisk häst. När han är i form är han ruskigt bra. I de två senaste loppen har han känts spänstigare än någon gång tidigare.Men egentligen var det ju för en månad sedan som Jaded skulle vara på topp. När Stefan Hultman fick besök av Radio Stockholm i vintras berättade han att "den här hästen ska jag vinna Elitloppet med". Det föranledde radiostationen att starta en hel programserie om Jaded. En serie som landade pladask när hästen inte ens blev inbjuden. Orsaken var floppen i genrepet Oslo Grand Prix då Jaded visade sig vara sjuk.- Jag tyckte ändå jag hann få honom i ordning till Elitloppet och hoppades in i det sista att han skulle komma med. Nu blev det tyvärr inte så, säger Hultman som ironiskt nog fick den allra sista elitloppsbiljetten med sin andra topphäst Jocose.Revanschen kom alltså redan veckan efter och späddes nu på ytterligare när Jaded åter visade sin enorma tuffhet. Att dundra fram i tredjespår i 600 meter och sedan trava resten av loppet utanpå ledaren är sällan en taktik som fungerar i högsta klassen. Jaded hade avgjort redan i slutsvängen och såg inte det minsta pressad ut på sluttiden 1.11,6a/1 640 meter.- Idag är jag lycklig. Och det var roligt att prata med Örjan efteråt, han var riktigt, riktigt nöjd. Det är inte ofta man hör honom så. Nu siktar vi mot Årjäng om tre veckor, då plockar vi fram nästa växel och rycker skorna, skrockar Hultman som lämnade Kalmar i ilfart efter loppet för att undvika de värsta midsommarköerna.- Tyvärr går det ju inte att göra som med Jaded och vrida på i tredjespår om det blir trafikproblem.

Detta reportage är lånat från atg.se

Reportage: Robin Johansson Foto:Claes Kärrstrand

Inga kommentarer: