tisdag 4 september 2007

Skratta åt Micke Nybrink ?

"Grattis, nu är ni rika" (ett försvarstal av Micke som "bara" hade 5 rätt när det blev drygt tusenlappen på 7 rätt härom veckan.)

Stack ut hakan en meter och knockades direkt. Men ni fick ju i alla fall skratta åt mig. Finns det något roligare än när en dryg stockholmare åker på däng. Det verkar inte så – oj vad ni njöt.

Jag fick många mejl i lördags kväll och natt. Vissa av er var kanske inte helt nyktra när ni skrev (syns på stavningen…) men tonen var ungefär den här: ”JAG SKRATTAR ÅT NORGESKÄMTEN. Vad gör du nu? Tänk att en lokalblaska som MT hade sju rätt. Vad hade du? BE OM URSÄKT FÖR DÅLIGA TIPS. Ha lite bättre koll nästa gång. mvh Bengt” Ja, Bengt och alla ni andra som hade sju rätt i lördags, ni som ryggade norrmännen i de två första avdelningarna: Grattis, nu är ni rika. Själv hade jag fem rätt och det är jag lite stolt över, synd att jag inte hade fyra, eller tre. Då bör man sätta sig och fundera
För är det någon gång man ska drattaarslet är det väl en sådan här omgång? Den som däremot spelar V75 regelbundet och äntligen satte sjuan i lördags bör nog sätta sig ner och fundera lite. Använder jag mig verkligen av rätt taktik? Var det här mitt mål? V75 handlar nämligen inte om att pricka in flest vinnare på ett år, eller få flest rätt i genomsnitt. V75 handlar enbart om att vara rätt ute någon eller några gånger om året och att det vid dessa tillfällen visar sig vara värt att ha sju rätt. Man spelar mot spelarna. Taktiken, för oss som inte spelar för 30 000 varje lördag, måste vara offensiv och fräck. Det är totalt omöjligt att lyckas med små medel utan att våga attackera. Visst kan man spika ett par favoriter men om man dessutom streckar exakt som alla andra i de andra loppen är det faktiskt lika bra att avstå. Spel går ju ut på att spöa de andra spelarna, skocken som tror på favoriterna i alla lopp.

Nej, våga chansa i flera lopp. Räkna med att man ändå spricker och inse att det gäller att tänka långsiktigt. Ett tufft recept som jag använt mig är att köra med tre spikar, helt okej med favoriter men gärna ett utdelningshöjande drag, och sen strecka underifrån i två lopp, kanske de sju minst betrodda, och sen gardera efter behag i de två återstående loppen. Så här kan det bli: 1 x 1 x 1 x 7 x 7 x 4 x 4 = 784 rader och systemet är inte på långa vägar lika iskallt som ett av de färglösa som genererade sju rätt i lördags.

2 kommentarer:

mr moon sa...

Han ha så rätt så

Anonym sa...

bra jobbat grannen me bloggen